Beneficiile sistemului de reguli pentru copii

Ianuarie 25, 2011 la 9:34 am | Publicat în Psihologia copilului | 1 comentariu
Etichete: , , , , ,

 

Exista mai multe motive pentru care este important ca, inca de mici, copiii sa fie crescuti in baza unui sistem de reguli:

 

1. Dezvoltarea unei bune moralitati: un copil care intra in contact cu regulile de conduita din mediul in care traieste (familie, gradinita, scoala) si care invata sa le respecte, ca adult se va adapta adecvat la sistemul de legi general valabil, devenind astfel un adult prosocial. Dimpotriva, un copil care nu este invatat ca lumea functioneaza dupa anumite principii de conduit, risca sa dezvolte un comportament antisocial mergand pana la delicventa.

2. Dezvoltarea rezistentei la frustrare: incepand cu varsta de 2-3 ani orice parinte incepe sa ceara mai mult de la copilul sau: sa foloseasca toaleta, sa imbrace singur anumite haine, sa nu mearga in anumite locuri, sa nu bage in gura anumite lucruri etc. Toate acestea sunt neplacute pentru micul hedonist care este copilul, nu-i place ca trebuie sa le faca, dar pentru ca isi iubeste parintii accepta. Alaturi de introducerea unor reguli specifice fiecarei etape de varsta, toate acestea contribuie la dezvoltarea rezistentei la frustare a copilului. Adulti fiind, stim cu totii cat de dese sunt situatiile frustrante in viata si cat ne ajuta faptul ca le putem face fata, fara sa ne pierdem sau sa ne infuriem.

3. Sentimentul de siguranta: dupa a fi iubit, sentimentul sigurantei personale este vital pentru copil. Un parinte ii creeaza aceasta siguranta copilului in momentul in care ii raspunde prompt la nevoi (Atentie! A nu se confunda nevoile cu dorintele!) si ii stabileste granitele intre care se poate manifesta liber. Astfel copilul stie care este “teritoriul” lui si este liber sa actioneze dupa cum doreste, dar respectand regulile. Cei mici sunt maestri in a pune la punct strategii de santaj si de convingere; ei vor incerca tot timpul printr-o multitudine de metode sa ii faca pe parinti sa se razgandeasca sau sa-i faca pe plac. Insa capcana cedarii acestor stategii manipulative ale copilului este riscul de a-i trezi celui mic nesiguranta. Iata cam cum gandeste un copil: “Daca eu, un pusti de 4 ani pot sa-i pacalesc asa usor pe parintii mei, ce se va intampla atunci cand un om mare va incerca asta?” Si fireste ca cel mic nu simte ca parintele lui este suficient de puternic sau inteligent sa-l apere la nevoie.

4.      Realizarea cu success a socializarii: pentru a face parte dintr-un grup social,copilul trebuie sa respecte  atat regulile generale impuse de societate, cat si regulile microcolectivitatii, asigurandu-se astfel convietuirea membrilor grupului la nivel interactional si social.       Socializarea nu se bazeaza exclusiv pe influente exterioare si actiuni de coercitie. Ea este mijlocita si de resorturile interne ale copilului si de faptul ca este chiar solicitata si asteptata de copii. Urmarind cu atentie copiii, vom vedea cat de bine se simt in compania adultilor, cum isi  doresc anturajul si implicit respecta regulile pe care acesta le impune.

Normele si regulile nu sunt altceva decat un ansamblu de obligatii si permisiuni. Obligatiile introduc unele restrictii si stabilesc anumite limite ce privesc comportamentul copilului. Permisiunile orienteaza si directioneaza comportartamnetul.

Daca regulile se aplica, ele mai antreneaza si un ansamblu de sanctiuni si recompense, care sunt rezultatul respectarii sau nerespectarii regulilor.  Va propun un exercitiu de memorie , pentru a va aminti in ce stare se afla copilul cand l-ati descoperit ca nu s-a spalat pe maini inainte de masa sau ca arunca cu cocoloase de paine in timpul mesei. Nerespectarea regulilor, inevitabil  atrage dupa sine incurcatura, jena, rusinea – stari ce pot fi o sanctiune fie data de ceilalti, fie ca traire proprie.

Recompensa insa are rol stimulativ.

Se mai impune clarificarea unei probleme si anume: prin ce cai primeste copilul regulile.

Pe doua cai :

–          de la adulti gata elaborate (pe care le considera obligatorii);

–           reguli elaborate de copiii insisi,  indeosebi in jocul spontan.

Cerinte fata de reguli fara de care munca de formare a comportamentului copilului ar avea loc la intamplare:

 

*stabilirea regulilor impreuna cu copiii;

* sa le negociem cu ei pentru a le obtine adeziunea ;

*sa fie discutate cu copilul pentru a le intelege rostul ;

*sa li se explice consecintele nerespectarii regulilor, fara a  exagera ;

*sa manifestam consecventa in formularea si aplicarea regulilor ;

*sa trezim copilului reflectii si intrebari in legatura cu propriile comportamente.

 

Articol scris de specialistul Emovere-Psiholog Aida Matache

Anunțuri

1 comentariu »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. […] Mulţumesc anticipat lui Al Phagora, Alianţa dreptei, Ana Usca, Andrew’s blog, Blog de prost, Blog de trei clase, Blogu’ lu’ Mariciu (hai, frate că e sectorul tău în joc!!! ), Burli blog, Caius, CharmBracelet, Consiliul Naţional al blogosferei, Cosmin Ştefănescu, Cum vă place, Dansînd cu vorbele, Dispecer blogosferă, Eroic Center, Fata din vis, Gabriela Savitsky, Geeo’s blog, Herry2, Interzis prostilor, Ioan Usca, Link-Ping, No B. Day, Rebusul vieţii, Ştiri hit, Vai România, Alecu Racoviceanu, Cleopatra David, Ela Ilieşi, Florin Chilian, Fata gri, Ioan Mircea Paşcu, Iarna tu eşti marea mea, Moftul român, Moshe&Mordechai, Ping Pang, Băsărica, Succes dublu, Asociaţia Emovere, Sunt Irinuca. […]


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Creează un sit web gratuit sau un blog la WordPress.com.
Entries și comentarii feeds.

%d blogeri au apreciat asta: