Ce se intampla in clasa I ?

Martie 22, 2011 la 2:19 pm | Publicat în Pentru parinti, Uncategorized | Lasă un comentariu
Etichete: , , , , , , , , ,

Dragii mei,
iata ce spune una dintre prietenele mele, psiholog la Asociatia Emovere.

Deseori parintii care au copii la grupa mare sau pregatitoare intreprind acasa activitati prin care isi propun sa-i invete pe cei mici sa scrie si sa citeasca astfel incat “sa fie pregatiti” si “sa nu intampine probleme” la intrarea in scoala. Astfel ca, le cumpara celor mici caiete de matematica si romana si fara niciun fel de strategie sau exercitiu pregatitor ii pun sa scrie cifrele si literele sau sa faca adunari si scaderi sau ii invata sa citeasca. Desigur ca initiativa si motivul acestor parinti este de laudat: ei sunt preocupati pentru copilul lor, isi doresc sa se descurce bine, sa nu ramana in urma etc. Ba mai mult, sunt dispusi sa faca ceva in acest sens.
Numai ca, acest lucru poate fi periculos si voi explica in continuare de ce nu este in regula sa anticipam sau sa fortam invatarea citit-scrisului la copiii normali*. Scrisul este o activitate motorie fina foarte complexa, a carei formare este laborioasa si se intinde pe o perioada lunga de timp. De importanta maxima o constituie dezvoltarea psihomotorie a copilului, aceasta fiind practic fundamentul dezvoltarii scrisului. Scrierea propriu-zisa se situeaza in sfera larga a grafismului, acesta reprezentand orice traseu care nu este litera si care are scopul de a invata miscarea grafica pentru a pregati activitatea de scriere. Exista o ordine cronologica a realizarii actelor grafice:
 1-2 ani: etapa mazgaliturilor;
 2-3 ani: etapa mazgaliturilor care implica zig-zaguri, cercuri, linii etc;
 3 ani: tendinta de a inchide figurile;
 3-3,6 ani: linii verticale si oblice;
 4 ani: patrulatere, semicercuri deschise spre stanga sau spre dreapta;
 5 ani: triunghi, scara;
 5,6 ani: poate reproduce doua semne diferit orientate;
 6 ani: romb, reproduce trei semne diferit orientate.
Asadar, pregatirea pentru scris incepe inca din “frageda pruncie”, copilul trecand de la a invata sa tina creionul corect, la a umple o suprafata fara a depasi conturul, la a decora un ulcior cu semne grafice. Nivelul scrierii presupune exersarea motricitatii manual fine, coordonarea oculo-manuala, orientarea in spatiu si timp, cunoasterea schemei corporale si a lateralitatii, exersarea manuirii corecte a obiectului de scris.
Chiar daca un parinte se informeaza si respecta aceste etape mai exista un risc – suprasaturatia. Ce va face copilul dumneavoasta odata ajuns in clasa intai cand invataroarea il va pune sa faca aceleasi liniute si bastonase cu care l-au exasperat si educatoarea si dvs? Va mai fi entuziast? Dar nerabdator? Dar atent? Isi va mai da interesul ? Va depune efort sa lucreze corect? Sau se va plictisi, se va uita pe pereti, isi va pierde interesul pentru scoala… eventual definitiv?
*Desigur ca exista si cazuri mai putin fericite in care copilul prezinta anumite intarzieri in dezvoltare ceea ce face ca anticiparea si lucrarea in avans a citit-scrisului sa fie nu numai de dorit, ci si obligatorie.
Psiholog,
Aida Matache

Anunțuri

Lasă un comentariu »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Blog la WordPress.com.
Entries și comentarii feeds.

%d blogeri au apreciat asta: